سازمان جهانی گمرک
برگزاری کارگاه اعتبار بخشی به مشاوران فنی و عملیاتی سازمان جهانی گمرک با موضوع مناطق آزاد
خرداد 13, 1400
افزایش اختیارات گمرک برای ترخیص فوری کالاهای اساسی
خرداد 13, 1400

آخرین وضعیت تجارت ایران و امارات/ روسیه جای ایران را گرفت

تجارت ایران و امارات

فرشید فرزانگان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد وضعیت صادراتی ایران اظهار کرد: صادرات غیر نفتی ما در ماه فروردین حدود 3 میلیارد دلار بود که نسبت به فروردین سال 99 به مقدار 80 درصد از نظر ارزشی و به مقدار 56 درصد از نظر وزنی افزایش داشته است. واردات نیز 2.8 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 47 درصد افزایش از نظر ارزشی و 17 درصد کاهش از نظر وزنی داشته است.

وی افزود: در فروردین سال 1400 بیشترین صادرات ما به ترتیب به چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان بوده است. صادرات به چین 974 میلیون دلار، به عراق 428 میلیون دلار، به امارات 417 میلیون دلار، به ترکیه 177 میلیون دلار و به افغانستان 175 میلیون دلار است. رشد 149 درصدی صادرات کالاهای ایرانی به ترکیه در فروردین سال 1400 قابل تامل است.

فرزانگان با اشاره به حوزه واردات گفت: در حوزه واردات امارات شریک اول تجاری ما با 788 میلیون دلار صادرات به ایران بوده، چین با 656 میلیون دلار، ترکیه با 247 میلیون دلار، هند با 133 میلیون دلار و روسیه با 132 میلیون دلار در رده‌های بعدی هستند. روسیه جای آلمان را که در آمارهای سال‌های قبل در این رده بود را گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که روند رو به رشد صادرات را به خصوص در مورد محصولات کشاورزی و روند کاهشی واردات را شاهد باشیم؛ البته امسال سال کم‌آبی است و ممکن است که در ماه‌های پیش رو روی صادرات محصولات کشاورزی تاثیرگذار باشد. در مجموع صادرات از 1 فروردین تا 25 اردیبهشت 46 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با اشاره به بازار امارات گفت: بازار واردات محصولات غذایی در امارات حدود 7 میلیارد دلاری است که عمدتا در اختیار برزیل، انگلیس، آمریکا، فرانسه، چین، عربستان، عمان، ترکیه و روسیه است. برزیل با 572 میلیون دلار صادرات محصولات غذایی در رده اول قرار دارد اما ایران به عنوان کشوری که ظرفیت بالایی در تولید محصولات غذایی موقعیت جغرافیایی نزدیکی که دارد و می‌تواند در هزینه حمل و نقل تاثیرگذار باشد، سهم لازم را ندارد. البته این آمارها، آمار تجارت رسمی است و تجارت غیر رسمی ایران را در بر نمی‌گیرد.

فرزانگان همچنین تصریح کرد: طبق آمار گمرک ایران، گروه‌های کالایی ارزآور در سال 99 به ترتیب محصولات پتروشیمی و میعانات گازی، صنایع معدنی و فلزی، خشکبار، پسته، میوه و تره‌بار و محصولات پلیمری بوده‌اند. طبق گزارش سازمان توسعه تجارت ارزش صادراتی این 5 گروه کالایی در سال 99 به مقدار 28 میلیارد و 262 میلیون دلار بوده که حدود 80 درصد از ارزش صادراتی را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه بیان کرد:‌ وضعیت صادرات ایران در سال گذشته حکایت از آن دارد که حدود 35 میلیارد دلار به بازارهای هدف صادر شده که بر پنج پایه پتروشیمی، نفتی – میعانات گازی – صنعت – کشاورزی و صنایع غذایی – معدن و صنایع معدنی – فرش و صنایع دستی بوده است.

اگر به اخبار حوزه تجارت علاقه مند هستید، می توانید مطالب بیشتر را  از طریق سایت زینو تجارت در بخش اخبار دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.