اتحادیە صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان
اردیبهشت 14, 1401
گزارش سازمان توسعه تجارت ایران از عملکرد استان ها در تحقق اهداف صادراتی
اردیبهشت 14, 1401

دولت سیزدهم با رفع موانع داخلی باعث رشد تجارت خارجی شد

بازگشت ثبات به اقتصاد و توسعه روابط تجاری با همسایگان.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان با بیان اینکه دولت سیزدهم با رفع موانع داخلی موجب تسهیل تجارت به‌ ویژه با همسایگان شد، گفت: ثبات در قوانین، تثبیت نرخ ارز و کاهش دخالت بانک مرکزی در دولت سیزدهم موجب افزایش و سهولت تجاری به‌ ویژه با همسایگان شده است.

«هرویک یاریجانیان» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: حذف مقررات خلق‌الساعه و جدید، تجارت را برای بخش خصوصی مطلوب‌تر و ثبات نرخ ارز مبادلات را قابل پیش‌بینی کرده است که این شرایط موجب شده تا تجار راحت‌تر بتوانند برای گسترش روابط تجاری خود برنامه‌ریزی کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم با رفع موانع داخلی در ماه‌های گذشته موجب تسهیل تجارت به‌ویژه با همسایگان را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: سفرهای وزرای دولت همراه با نمایندگان بخش خصوصی به‌طور مداوم ازجمله به ارمنستان نشان‌دهنده حمایت از گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و این کشور است.

یاریجانیان تصریح کرد: پیش از ایام نوروز و اسفند ماه سال گذشته، «رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت سفری به ارمنستان داشت و در اردیبهشت‌ماه امسال نیز «علی‌اکبر مهرابیان» وزیر نیرو به این کشور سفر می‌کند که حکایت از اولویت قرار داشتن تجارت با همسایگان دارد و می‌تواند سرعت مبادلات ایران را از طریق خاک این کشور نیز افزایش دهد.

وی با بیان اینکه بیشترین بخش تجارت ایران و ارمنستان مربوط به سوآپ انرژی بوده است، تصریح کرد: طی ماه‌های گذشته به مبادلات کالایی به‌ویژه در زمینه مواد اولیه، فولاد و پلیمر و کالای ساخته شده و نیمه ساخته توجه بیشتری شده است.

نقش موافقت‎نامه تجاری با اتحادیه اوراسیا در توسعه روابط تجاری

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان با بیان اینکه صادرات کالایی به این کشور رشد چشمگیری را در سال گذشته تجربه کرده است، تاکید کرد: ماشین‌آلات ۵۰ درصد، کالاهای ساخته شده ۵۰ درصد و مواد اولیه ۱۰۰ افزایش را ثبت کردند و صادرات کالایی روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه موافقت‎نامه تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در توسعه روابط تجاری نقش مهم و موثری را برعهده گرفته است، گفت: ارمنستان به‌عنوان اولین دروازه خاکی ایران به اوراسیا، اولویت ویژه‌ای در توسعه روابط دارد که شرایط فعلی می‌تواند به‌سرعت تجارت ۸۰۰ میلیون دلاری را برای کشور فراهم کند.

یاریجانیان تاکید کرد: ایران کشور مهمی برای جایگزینی اوکراین برای روسیه در منطقه محسوب می‌شود و می‌تواند از این فرصت با استفاده از خاک ارمنستان برای رساندن کالاها به‌موقع و با زمان کمتر بهره‌مند شود.

وی با اشاره به حضور وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران گفت: وجود چنین مقامی در کشور نشان‌دهنده علاقه این کشور به گسترش روابط اقتصادی است که حضور او این مبادلات روان‌تر و راحت‌تر خواهد شد، زیرا می‌تواند در معرفی بیشتر کالاها به ارمنستان و آشنایی تجار نیز تاثیر به سزایی بگذارد.

یاریجانیان گفت: ایران در بازار ارمنستان مزیت رقابتی دارد، زیرا کالاهای تولیدی کشور هم از کیفیت مناسبی برخوردار است و هم با قیمت ارزان‌تری عرضه می‌شود و مسافت اندک و تعرفه موافقت‌نامه ترجیحی هزینه حمل‌ونقلی نیز به‌صرفه‌تر می‌کند؛ به همین دلیل رقابت در بازار ارمنستان را با کشورهایی مانند چین تسهیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.