ورود نخستین محموله ترانزیت خارجی به پایانه ریلی آستارا
تیر 15, 1400
گمرک آستارا
ورود نخستین محموله ترانزیتی کریدور شمال-جنوب از طریق گمرکات گیلان
تیر 15, 1400

تجارت خارجی با کشورها اوراسیا در مسیر رشد

کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا

رشد 64 درصدی صادرات کالا های ایرانی به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در بهار امسال

طی سه ماهه ابتدای سال‌جاری بالغ بر 660 هزار تن کالا به ارزش 264 میلیون و 534 هزار و 833 دلار از سوی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 32 درصد و از حیث ارزش دلاری 64 درصد رشد نشان می دهد.

حسین کاخکی، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران با بیان مطلب فوق گفت: در این مدت فدراسیون روسیه با 305 هزار و 354 تن کالا به ارزش بیش از 139 میلیون دلار مهمترین کشور واردکننده کالا از ایران بود و پس از آن کشورهای ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس قرار دارند.

وی افزود: طی سه ماهه سال 1400 همچنین بیش از یک میلیون و 896 هزار و 220 تن کالا به ارزش بالغ بر 908 میلیون دلار از سوی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایران صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال 99، از حیث وزن 15 درصد کاهش و از لحاظ ارزش دلاری 25 درصد رشد داشت.

نماینده گمرک کشورمان در امور اتحادیه اقتصادی اور آسیا اظهارداشت: در بحث واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا فدراسیون روسیه با یک میلیون و 458 هزار و 372 تن کالا به ارزش بیش از 774 میلیون دلار عمده‌ترین صادرکننده کالا به ایران در بهار امسال بود.

کاخکی با اشاره به ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بر ضرورت انجام اقدامات لازم برای تسهیل و توسعه مبادلات تجاری فی‌مابین تأکید و آمادگی گمرک جمهوری اسلامی ایران را برای رفع موانع و مشکلات موجود در حوزه امور گمرکی اعلام کرد.

شایان ذکر است که از زمان اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آبان ماه سال ۱۳۹۸تاکنون بالغ بر 3 میلیارد دلار کالا میان طرفین مبادله شده است.

اگر به اخبار حوزه تجارت علاقه مند هستید، می توانید مطالب بیشتر را  از طریق سایت زینو تجارت در بخش اخبار دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.