پرچم ارمنستان
ارمنستان(قسمت سوم)
فروردین 13, 1400
بسته سیاستی برگشت ارز
بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سالهای 1400 – 1397
فروردین 13, 1400

اخبار حوزه تجارت

گزارش ویژه خبر نیمروزی از چالش های اجرای مصوبات جدید حقوق ورودی در گمرک

مسائل و مشکلات تولید کننده ها به دلیل در اختیار نداشتن مواد اولیه مواد اولیه

هدف گذاری رشد ۲۱ درصدی تجارت خارجی در سال ۱۴۰۰

حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت: برای توسعه و گسترش تجارت خارجی در سال ۱۴۰۰، رشد ۲۱ درصدی و جبران کاهش ۱۵ درصدی واردات و صادرات سال ۹۹ هدف‌گذاری شده است. برای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری امسال ۲ سناریو مثبت و منفی در نظر گرفته شده است. یکی از این شرایط به نتیجه رسیدن مذاکره‌ها و برداشته شدن تحریم‌ها است که به هر میزان محدودیت‌ها کاسته شود، مسیرهای جدیدی در تجارت خارجی کشور خواهیم داشت. بدبینانه‌ترین برنامه برای سال ۱۴۰۰ ادامه روند سال ۹۹ است. در سالی که گذشت شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش شدت تحریم‌ها، تجارت خارجی را تحت تاثیر قرار داد. رشد ۲۱ درصدی صادرات مثبت‌ترین برنامه‌ریزی‌ها محسوب می‌شود.می‌توانیم در سال ۱۴۰۰ مطابق با برنامه ششم توسعه به این میزان رشد دست پیدا کنیم، البته هیچ‌کدام از این برنامه‌ها تاکنون ابلاغ نشده است.

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰ تعیین شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ١۴٠٠ از مصوبه این کمیسیون برای تعیین عوارض ۴۰۰ هزار تومانی خروج از کشور برای مسافران در سال آینده خبر داد.

پایانه مرزی “پیشین” افتتاح شد

به گزارش ایرنا، امروز چهارشنبه همزمان با دومین روز سفر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به چابهار، سومین گذرگاه رسمی مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان افتتاح شد. مرز پیشین جنوبی‌ترین گذرگاه استان سیستان و بلوچستان با پاکستان است.

چالش های اجرای مصوبات جدید حقوق ورودی در گمرک

گمرک جمهوری اسلامی از صاحبان کالا تعهد می گیرد؟

این تعهد غیرقانونی است و به زودی لغو خواهد شد.

دریافت تعهد از صاحبان کالا لغو شد/ برای ترخیص اقدام کنید

به دنبال اعتراض صاحبان کالا و بلاتکلیفی آنها نسبت به وضعیت دریافت حقوق ورودی، گمرک ایران تعهد برای ترخیص کالا از صاحبان آن را لغو کرد. مصوبه قانون بودجه در رابطه با تغییرات محاسبه حقوق ورودی و تغییر نرخ ارز محاسباتی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ سامانه ای تی اس بانک مرکزی (نرخ حاشیه بازار) ابهاماتی در رابطه با نحوه اجرا و اخذ حقوق ورودی به همراه داشت. در نهایت با تصمیم هیات وزیران در ۲۳ فروردین ماه مصوبه ای صادر شد که شرایط دریافت حقوق ورودی را تعیین کرد….

رفع تعهد ارزی صادرکنندگان

صادرکنندگان سال ١٣٩٨ تا پایان تیرماه ١۴٠٠ و صادرکنندگان سال ١٣٩٩ تا پایان شهریور ١۴٠٠ برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی مهلت دارند رفع تعهد ارزی انجام دهند.

محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی

محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی:

به موجب بند (ت) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور از امسال مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود. براین اساس ضرورت دارد فعالان اقتصادی مناطق یادشده که حائز هر یک از شرایط فراخوان های هشت‌گانه موضوع ماده ۱۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشند، نسبت به ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و اجرای سایر مقررات موضوع این قانون از جمله صدور صورتحساب، دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از خریداران، ارائه اظهارنامه و… اقدام کنند.فعالان اقتصادی در صورت انجام تکالیف قانونی مذکور می توانند از تسهیلات پیش بینی شده در قانون بهره مند شوند.

▫️مصوبات دهمین جلسه شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی

بر اساس مصوبات دهمین جلسه شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی، تکالیف و ماموریت‌هایی برای برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با تسهیل مشکلات حوزه تجارت خارجی به ویژه با کشورهای همسایه، تدوین و ابلاغ شد.

صادرکنندگان دیگر الزامی به فروش ارز به سامانه نیما ندارند

بر اساس مصوبات جدید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کمیته ماده دو که در سال جاری به منظور حمایت از تولید و صادرات صادر شده است، صادرکنندگان دیگر الزامی به فروش ارز خود به سامانه نیما ندارند.

بر این اساس صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را از طریق فهرست 1000 گانه‌ای که از سوی وزارت صمت تدوین شده است، برای واردات خود یا واردات سایر واردکنندگان هزینه کنند.

اتصال چین به اروپا از طریق راه‌آهن ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:
بزودی شاهد فعالیت ایران در راه ابریشم خواهیم بود، این کریدور از چین به قزاقستان و ترکمنستان می‌رود و از سرخس وارد ایران می‌شود و سپس به ترکیه و اروپا می‌رود.
در ارتباط با راه ابریشم (کریدور جنوبی) چندی پیش سندی در آنکارا به امضا رساندیم و به زودی شاهد فعالیت ایران در این کریدور خواهیم بود.

جزئیات شیوه رفع تعهد ارزی صادرات در سال 1400/از مهلت متغیر بازگشت ارز صادراتی تا 10 درصد بخشودگی 

کمیته ماده دو با تشکیل جلسه خود با وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، شیوه‌های رفع تعهد ارزی سال‌های 98، 99 و 1400 را اعلام کرد. بر این اساس شیوه‌نامه رفع تعهد ارزی صادرات سال 1400 هم از همین ماه اول سال تصویب شده و صادرکنندگان می توانند با آرامش بیشتری نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام نمایند. هفت بند از مصوبات کمیته ماده دو به شیوه رفع تعهد ارزی صادرات 97 تعلق یافته است…

مرزهای عراق همچنان بسته می‌ماند!

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور: محدودیت تردد مسافری از مرزهای مشترک با عراق تا ۳۱ فروردین تمدید شد. فقط دارندگان روادیدهای تحصیلی، درمانی، سرمایه‎گذاری، بازرگانان و تجار می‎توانند از مرزها تردد کنند.

عرضه محصولات ایرانی در نمایشگاه اربیل

نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل عراق از ۱۹ تا ۲۲ خرداد ماه سال 1400 برگزار می شود.

صادرات مواد معدنی مشمول مالیات خواهد بود

برابر تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ، درآمد حاصل از صادرات مواد معدنی فلزی – غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام در تمام نقاط کشور مشمول مالیات می‌شود. تعریف و فهرست مواد خام و نیمه خام مذکور به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران تهیه می‌شود و ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

برگزاری بیست و دومین اجلاس روسای منطقه آسیا اقیانوسیه (RHCA) سازمان جهانی گمرک

بیست و دومین اجلاس روسای منطقه آسیا اقیانوسیه (RHCA) سازمان جهانی گمرک با شرکت هیات های کشورهای عضو منطقه شامل روسای گمرکات یا نمایندگان ویژه آنها و با حضور جناب آقای دکتر میکوریا دبیرکل سازمان جهانی گمرک و روسای دفاتر منطقه ای ظرفیت سازی (ROCB) و رابط منطقه ای اطلاعات پردازش شده (RILO) منطقه آسیا-اقیانوسیه و به ریاست هیات اندونزی به عنوان معاون منطقه ای آسیا-اقیانوسیه WCO به صورت مجازی طی روزهای 17 و 18 فروردین 1399 (6 و 7 آوریل 2021 ) برگزار گردید…

امکان استفاده بازرگانان ایرانی از حقوق گمرکی ترجیحی اتحادیه اوراسیا

سفیر ایران در روسیه با اشاره به برگزاری نمایشگاه اوراسیا در تهران گفت: بازرگانان ایرانی می‌توانند از حقوق گمرکی ترجیحی اتحادیه اوراسیا برخوردار شوند.

معاونت فنی و امور گمرکی گمرک:

به کالاهایی که مشابه تولید داخل دارند، اجازه ترخیص داده نمی شود و وارد کننده باید طی 3 ماه کالا را بازگرداند.

بانک مرکزی

مجوز بانک مرکزی برای «واردات کالا با رمزارز» به زودی صادر می‌شود

بانک مرکزی به زودی مجوز واردات کالا با رمزارزهای تولیدشده داخلی را از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز صادر خواهد کرد و قرار است آیین نامه مرتبط با آن را در شورای عالی پولشویی به تصویب برساند.

به گزارش خبرنگار مهر، ایران هم به زودی به باشگاه دارندگان رمزپول‌های ملی خواهد پیوست. آنگونه که مقامات بانک مرکزی می‌گویند، قرار است تا آخر فروردین ماه آئین نامه مرتبط با آن را در شورای عالی پولشویی به تصویب برساند…

در راستای پشتیبانی از تولید، ۹۰ درصد از نهاده های تولید، بدون کدرهگیری بانک ترخیص می شوند

معاون فنی گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: مطابق مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت متعاقب جلسات کارشناسی صورت پذیرفته مواردی مرتبط با گمرک نیز تصویب و ابلاغ شد که به نظر می رسد با اجرایی شدن این تصمیمات، مشکلات مرتبط با واحدهای تولیدی در سالجاری مرتفع شود…

قابل توجه کلیه خدمت گیرندگان پنجره واحد تجارت فرامرزی و کاربران سامانه جامع امور گمرکی :

به اطلاع می رساند: با توجه به دریافت نامه شکایات متعدد از سوی گمرکات اجرایی مبنی بر ارسال پیامک های شماره پته و بارگیری حامل برای افراد نامرتبط با سریال گمرکی، در بروزرسانی آتی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در روز چهارشنبه مورخ 1400/01/18 در ساعت 13، احراز مالکیت تلفن همراه راننده در هنگام دریافت سفر اعمال خواهد شد.لازم به ذکر است سیم کارت به نام راننده حامل برای دریافت سفر الزامی می باشد.

تشریح جزئیات واردات کالای اساسی در سال99:

 

58درصد کالاهای اساسی وارد شده نهاده های تولید گوشت و مرغ بود

سخنگوی گمرک گفت : در سال 99بیش از 23میلیون و 107هزارتن کالای اساسی به ارزش 12 میلیارد و 29 میلیون و 13 هزار و 305 دلار از گمرکات ترخیص شد که خوراک دام و طیور با بیش از 13میلیون و 438هزار تن 58 درصد وزن کل کالاهای اساسی ترخیص شده از گمرکات را به خود اختصاص دادند.سید روح اله لطیفی ،سخنگوی گمرک اظهار داشت: سه کالای ذرت، جو و کنجاله سویا به عنوان نهاده های تولید مرغ و گوشت جمعا با وزن 13 میلیون و 438 هزار و 493 تن و به ارزش سه میلیارد و 741میلیون و 216هزار و 291 دلار، 58درصد وزن و 31درصد ارزش کل واردات 25 گروه کالاهای اساسی را در بر می گیرد.

ترخیص مشروط کالاهای ممنوعه آغاز شد

بعد از تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با تعیین تکلیف کالاهای گروه ۲۷ ، اعلام مسئولان گمرک از شروع ترخیص این کالاها براساس ضوابط تعیین شده و مشروط به ارائه کد رهگیری بانک حکایت دارد.به گزارش ایسنا، اواخر اسفند سال گذشته، زمانی بود که سرانجام بعد از مدت‌ها بحث و حواشی در رابطه با کالاهای گروه ۲۷ که دارای اولویت ارزی غیرفعال و به نوعی مشمول ممنوعیت واردات بود،  مسئولان مربوطه برای تعیین تکلیف این حجم از کالا تصمیم گیری کردند.این در حالی بود که طبق اعلام مسئولان گمرک برآوردها نشان می‌داد که حدود ۵۰ میلیون دلار کالای گروه ٢٧ مشمول محدودیت واردات به لحاظ شرایط ارزی  شده و امکان ترخیص نداشت.

تجارت 289 میلیون دلاری گمرکات مازندران و روسیه در سال1399​

ناظر گمرکات مازندران گفت: در سال 1399بیش از یک میلیون و137 هزارتن کالا به ارزش 289 میلیون و 347 هزار دلار بین ایران و روسیه از طریق گمرکات مازندران ، کالای تجاری مبادله شد.

علی یوسفی منش ناظر گمرکات مازندران اظهار داشت از این میزان تجارت از طریق گمرکات مازندران در سال 1399، صادرات به کشور روسیه ، 262 هزار تن به ارزش 25میلیون و 79 هزار دلار، بوده است که نسبت به سال 98، 7 میلیون و 689 هزار دلار بیشتر کالا به این کشور صادرات صورت گرفته که از نظر ارزشی 44 درصد رشد داشته است …

ظریف: ایران می‌تواند راه ترانزیت ازبکستان به آب‌های آزاد را فراهم کند

ظریف که در اولین مقصد سفرش به چهار کشور آسیای مرکزی در تاشکند به سر می‌برد، بعد از دیدار با همتای ازبکستانی گفت: ایران می تواند راه ترانزیت ازبکستان به بازارهای جهانی و آب‌های آزاد را فراهم کند.

حمید زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در بررسی چالش های مرتبط با حوزه صادرات غیرنفتی در سال 1400 در کلاب هاوس:

1- در سال گذشته فراز و فرودهای صادرات از جمله مهمترین آنها فراز و فرودهای تعهدات ارزی چالش هایی را برای اکثر صادرکنندگان ایجاد کرد و در 25 تیرماه سال 99 بسته سیاستی بانک مرکزی ابلاغ شد ولی با توجه به اینکه نوع رفع تعهد شامل ارایه ارز نیمایی بود با اعتراض صادرکنندگان مواجه شد…

نامه روسای 3 اتاق‌ به رئیس جمهور/ مشکلات صادرکنندگان را حل کنید

روسای اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران در نامه‌ای به رئیس جمهور تأکید کردند: اگر مشکلات حوزه صادرات برطرف نشود، عملاً اجرای مصوبه جلسه 177 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بلااثر خواهد ماند.

تجارت 7.5میلیارد دلاری کشور در اسفند ماه​

سخنگوی گمرک: کارنامه تجارت خارجی کشورمان در اسفند ماه، هفت میلیارد و 458میلیون دلار بود که سهم صادرات، سه میلیارد و328 میلیون دلار و سهم واردات چهار میلیارد و 130میلیون دلار بوده است.

سید روح اله لطیفی ، سخنگوی گمرک اظهار داشت: کارنامه تجارت خارجی کشورمان در آخرین ماه سال گذشته نسبت به بهمن ماه، افزایش 641میلیون دلاری و رشد 9.4درصدی داشته است…

بسته سیاستی برگشت ارز صادراتی و تسهیل واردات در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی به تصویب رسید

دویست و چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حالی امروز به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که در آن، پس از گزارش اجرای مصوبه 177 ستاد اقتصادی دولت در راستای سیاست های ارزی و تجاری، پیشنهادهای وزارت صنعت، معدن و تجارت که با اخذ نظر صادرکنندگان و اتاق بازرگانی تهیه شده است، مطرح شد و با هدف تسهیل تجاری، تشویق صادرات و رفع موانع تولیدکنندگان در واردات مواد اولیه قطعات مورد نیاز به عنوان ادامه مصوبه قبلی به تصویب رسید….

توافق ایران با یک بانک تاجیکی به منظور استفاده از منابع دلاری بانک برای واردات

یکی از بانکهای ایرانی در توافق با یک بانک تاجیک، بر سر استفاده از منابع دلاری به منظور واردات کالا توافق کردند. بر این اساس واردکنندگان می توانند با مراجعه به سازمان توسعه تجارت ایران از جزئیات این توافق اطلاع یافته و با تعامل با بانک ایرانی، نسبت به استفاده از منابع دلاری تاجیکستان برای واردات کالا اقدام نمایند. اداره کل روابط بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران پاسخگوی تجار و فعالان اقتصادی خواهد بود.

تجارت 19میلیارد دلاری ایران با چین در سال99/ جزییات تجارت کشورمان با چین

سخنگوی گمرک گفت:چین، اولین شریک تجاری کشورمان در سال 1399 بود که 30 میلیون و 128هزار تن کالا به ارزش 18میلیارد و 715میلیون دلار با آن تبادل کالای غیرنفتی داشتیم.

سیدروح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: صادرات کشورمان به چین در سال 99، 26میلیون و 585هزار تن به ارزش هشت میلیارد و 954 میلیون دلار بوده است که از لحاظ وزنی  23.6درصد و از لحاظ ارزش 26درصد کل صادرات کشورمان در این سال  به این کشور بوده است….

معاون گمرک اعلام کرد: دریافت حقوق ورودی فعلا با ارز ۴۲۰۰ تومانی/نرخ جدید اعمال نشد

در حالی براساس قانون بودجه، نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی (متشکل از حقوق گمرکی و سود بازرگانی و سایر عوارض) به یکباره از ۴۲۰۰ تومان به چند برابر افزایش پیدا کرده است که در سال جدید تا کنون ترخیصی بر مبنای نرخ جدید صورت نگرفته است و با پیشنهاد گمرک و وزارت اقتصاد، تا زمان تعیین تکلیف و ابلاغ سود بازرگانی از سوی هیات وزیران، محاسبات همچنان با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی انجام خواهد شد…

آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های ایران را بار دیگر تمدید کرد 

دولت واشنگتن معافیت عراق برای خرید گاز و برق از ایران را برای یک دوره ۱۲۰ روزه تمدید کرد.

با حضور معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، مذاکرات تکمیلی ایجاد بازارچه های مشترک مرزی ایران و پاکستان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست با تاکید بر بیانات رئیس جمهوری مبنی بر تقویت بازارچه‌ها و رسیدگی به امور مرزنشینان، اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ایران تلاش دارد زمینه های مشترک همکاری با کشورهای همسایه و به‌ویژه کشور دوست و برادر پاکستان را هر چه بیشتر توسعه دهد.

ابلاغ آخرین تغییرات حقوق ورودی سال ۱۴۰۰ توسط هیات وزیران

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: براساس مفاد جزء ۱ بند ( و ) تبصرۀ ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی به استثنای کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در سال ۱۴۰۰ در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، براساس برابری نرخ سامانه (ای.تی.اس) بانک مرکزی در روز اظهار اعلام شده است. همین طور براساس مفاد جزء ۲ بند ( و ) تبصرۀ ۷ قانون مزبور، در سال ۱۴۰۰ ، نرخ چهاردرصد حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد و برای سایر کالاها به دو درصد ارزش گمرکی کالا تقلیل پیدا کرده است….

ترک‌ها 8.5 میلیارد دلار بیشتر از ایران کالا به کشورهای همسایه صادر می‌کنند

بررسی آمارهای صادراتی کشور ترکیه نشانگر آن است که ترکها بیشتر از ایران به کشورهای همسایه کالا صادر می‌کنند؛ به نحوی که صادرات کالاهای ترک به ۱۴ کشور همسایه، حدود 8.5 میلیارد دلار بالاتر از ایران است.

ساخت الکترو موتورهای غول پیکر/پیوستن ایران به جمع ۵ کشور صاحب این فناور

نخستین الکترو موتور توان بالا از نوع سنکرون در کشور به همت محققان دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و توسط کارخانه ماشین‌های الکتریکی جوین(جمکو) واقع در استان خراسان رضوی ساخته شد.

این الکترو موتور، ۴ هزار اسب بخار قدرت داشته و دارای ۳۴ قطب است که برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است.

کشورهای اطراف ایران نیازمند صیفی‌جات هستند و کشاورزان ایرانی مجبورند محصولاتشان را دور بریزند!

محمد علی مهری کارشناس حوزه تحریم: روسیه سالانه 11 میلیارد دلار واردات صیفی‌جات دارد و سهم ایران از این بازار 120 میلیون دلار است، آن وقت کشاورزان ما صیفی‌جاتشان را دور می‌ریزند.
او می‌گوید ترکیه‌ای که با سوریه در حال جنگ است، صادراتش به این کشور بیشتر از ایران است!

سهم 20 میلیاردی ایران از یک بازار هزار میلیارد دلاری!

محمد علی مهری کارشناس حوزه تحریم: کشورهای همسایه ایران سالانه هزار میلیارد دلار واردات دارند و سهم ایران از این بازار، فقط 20 میلیارد دلار است!

میزان تجارت ایران با پیمان شانگهای از مرز ۲۳ میلیارد دلار عبور کرد

سخنگوی گمرک گفت: میزان تجارت ایران با مجموعه کشورهای عضو پیمان شانگهای طی ۱۱ ماه سال ۹۹ به بیش از ۲۳میلیارد و۱۶۵ میلیون و ۹۵ هزارو ۶۷۱ دلار رسیده است.

بکارگیری کشتی‌های رو- رو در مسیر صادرات به اوراسیا

رئیس کل گمرک ایران، بکارگیری روش کارگوی هوایی را بهترین راه صادرات محصولات کشاورزی به اوراسیا دانست و گفت: استفاده از کشتی‌های رو-رو (row-row) در مسیر صادرات به اوراسیا را در حمل دریایی در دستور کار قرار داده ایم و کشتی‌های دارای کانتینرهای یخچالدار، به داخل کشتی سوار می‌شوند.

از برگشت ارزهای صادراتی چه خبر؟

با توجه به اینکه حدود یک هفته به پایان سال جاری باقی مانده است، بانک مرکزی هنوز آخرین وضعیت برگشت ارز در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ را اعلام نکرده و رفع تعهدات ارزی صادرات این سال‌ها نیز هنوز مشخص نشده است.

برگشت ارزهای صادراتی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از دو بعد یکی میزان ارزهای رفع تعهد نشده و اینکه ۷۰ نفر از متخلفان ارزی کارتن خواب بوده‌اند، محل اختلاف بانک مرکزی و اتاق بازرگانی شد تا زمانی که قرار شد دادگاهی برگزار و صحت و سقم کارتن خواب بودن متخلفان ارزی مشخص شود.

سفرا از کمک به صادرکنندگان اکراه دارند

محمد انصاری، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «نود اقتصادی»: وزارت خارجه باید از صادرکنندگان حمایت کند./ خیلی از سفرا از کمک به صادرکنندگان اکراه می کنند و فکر می کنند به آنها انگ چسبیده می شود./ اگر جایزه صادراتی اعمال شود، تولید رونق پیدا می کند.

صادرات سیب و پرتقال تا اطلاع ثانوی ممنوع شد/ موافقت با واردات میوه و سایر کالا‌های اساسی

ستاد تنظیم بازار در جلسه فوق العاده امروز، پنجشنبه، با واردات میوه و سایر کالا‌های اساسی از طریق تجار، تعاونی‌ها و بازارچه‌های مرزی برای عرضه در شبکه توزیع موافقت کرد.

بر اساس این تصمیم با واردات کالا‌های اساسی و میوه از طریق تجار، تعاونی‌ها و بازارچه‌های مرزی با محوریت استانداران مرزی جهت فراوانی توزیع در شبکه توزیع کشور موافقت شد.

ستاد تنظیم بازار همچنین مصوب کرد که تا اطلاع ثانوی و تا متعادل شدن قیمت فروش میوه و همچنین فراوانی کالا در شبکه‌های توزیع، صادرات سیب و پرتقال محدود شود.

یک میلیون تُن کالای اساسی در بنادر و گمرکات هنوز تخلیه نشده‌اند/ قدردانی گمرک از نقش پررنگ قوه قضائیه در مبارزه با جرایم اقتصادی

معاون امور گمرکی گمرک کشور گفت: در حال حاضر دادسرای مبارزه با جرایم اقتصادی همواره از نظر کارشناسی گمرک در پرونده‌های مرتبط استفاده و این فرصت را در اختیار گمرک قرار داده است که در خصوص پرونده‌های مهم اظهار نظر کارشناسی کند که این امر نیز کمتر مسبوق به سابقه بوده و جای تشکر دارد.

صادرات زعفران ایران به ۴۵۰ میلیون دلار رسید

زعفران ایرانی به ۶۴ کشور جهان صادر می‌شود، حجم صادرات از نظر وزنی ۲۸۰ تن در سال و از نظر ارزشی ۴۵۰ میلیون دلار است.

ناهماهنگی سازمانها عامل دپوی کالا در گمرکها ثبت سفارش کردند، بعد می‌گویند تولید داخل داریم!

در ماه‌های اخیر بارها بحث دپوی کالاها در گمرکها خبرساز شد، اما این ماجرا ابعاد دیگری هم دارد.

به گزارش ایسنا، بعد از انتقادات مطرح شده به ویژه از سوی صاحبان کالا در رابطه با موانع موجود در ترخیص کالا از گمرک و بنادر و انباشت نزدیک به هشت میلیون تن کالا در گمرک و بنادر، مصوبه ای در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صادر شد که موانع ترخیص کالا به ویژه مسائل ارزی را تسهیل کرد و از ۱۸ آبان ماه با ابلاغ این مصوبه، ترخیص فوری کالاهای اساسی و همچنین مواد اولیه تولید در دستور کار قرار گرفت تا رسوب کالا کاهش یابد و تکلیف کالاهای موجود در گمرک و بنادر تعیین شود. در نتیجه در زمینه کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید اقدامات مختلفی انجام شد که منجر به کاهش حجم دپوی این اقلام شد.

بانک مرکزی

مصوبه اختیارات بانک مرکزی تمدید شد

رئیس‌کل بانک مرکزی از تمدید مصوبه قبلی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در مورد اختیارات بانک مرکزی و رئیس‌کل برای مدیریت بازار ارز و فرآیند تخصیص و تأمین ارز در بازار ثانویه و سایر مقررات مربوط برای یک‌سال دیگر خبر داد.

افزایش سهم تجاری ایران به روسیه‌ معطل ظرفیت‌های ترانزیتی/ ترکمنستان برای عبور کامیون‌های ایرانی مشکل درست می‌کند

علی ضیایی، کارشناس حمل و نقل و ترانزیت: در حال حاضر، صادرات سالانه ایران به روسیه ۵۰۰ میلیون دلار است، این در حالی است که واردات این کشور بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار در سال بوده و با توجه ظرفیت های موجود در کشور، سهم ایران از این واردات می تواند بسیار بیشتر از مقدار کنونی باشد، این محدودیت صادرات معلول عوامل مختلفی است اما به عقیده کارشناسان، مهم ترین دلیل آن محدودیت ظرفیت حمل و نقل ‌بین ایران و روسیه است.

بندر چابهار به عنوان شاهراه اتصالی کشورهای اطراف منطقه است

گدام دارمندرا، سفیر هند در ایران در اتاق بازرگانی:

با همکاری ایران و هند بندر چابهار به عنوان شاهراه اتصالی کشورهای اطراف این منطقه به شرق و غرب دریای خزر از مسیر کریدور شمال جنوب خواهد بود و توسعه و پیشرفت کشورهای این حوزه در انتظار است.

 اردکانیان: مبادلات تجاری ایران با اوراسیا رشد قابل ملاحظه ای داشته است

گفتگوی رضا اردکانیان وزیر نیرو با خبرگزاری اسپوتنیک:

بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت خارجی و گمرک ایران، مبادلات تجاری ایران با منطقه اقتصادی اوراسیا که بازاری ۱۹۰ میلیون نفری است، رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به قبل داشته است

از چندی قبل هم دولت جمهوری اسلامی ایران تایید کرده که مذاکرات برای دائمی‌شدن موافقتنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا آغاز شود….

در نشستی با حضور مسئولان سازمان‌های تابعه وزارت اقتصاد و خبرنگاران ،تشریح شد

رئوس برنامه‌های هوشمندسازی در گمرک

گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای برنامه اقتصاد هوشمند، اقدامات زیادی برای الکترونیکی کردن رویه‌ها و هوشمندسازی فعالیت‌های خود انجام داده که جمع‌آوری و تبادل اطلاعات درون و برون سازمانی به صورت کاملاً مکانیزه، بخشی از این اقدامات است….

تبادلات مرزی باید ضابطه‌مند شود تا نفع آن به مرزنشینان برسد

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی:

معیشت مرزنشینان و جامعه مرزنشینی از راه مرز تامین می‌شود و باید تبادلات مرزی تعریف شده و ضابطه‌مند شود. باید کاری کنیم که مرزنشینان منفعت اقتصادی این اقدامات را کسب کنند و همانطور که رهبری فرمودند ما هم موضوع کولبران برای مرز نشیینان را قاچاق نمیدانیم لذا با رسمی کردن بازارچه ها و ایجاد منطقه اقتصادی این مشکل حل می شود.

 

ربیعی:

اختیارات بانک مرکزی برای تنظیم نرخ ارز تا پایان ۱۴۰۰ تمدید شد.

تسهیلات 18 گانه گمرک برای فعالان مجاز اقتصادی

گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست‌های دولت برای حمایت از تولید و صادرات، تسهیلات گوناگونی را جهت فعالان تولیدی و تجاری به‌ویژه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فاقد سابقه تخلف گمرکی در نظر گرفته و طی شیوه‌نامه‌ای ضوابط برخورداری فعالان مجاز اقتصادی واجد شرایط از این تسهیلات را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است.

تسهیلات 18گانه گمرک برای این گروه به این شرح است :

واردات ایران از انگلیس ۸۴ برابر صادرات است

طبق آمارهای گمرک ایران، حجم صادرات ایران به انگلیس در ۱۱ ماهه امسال به ۱۱ میلیون دلار رسیده که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۵ درصدی و نسبت به قبل از تحریم‌های آمریکا نیز کاهش ۷۷ درصدی را نشان می‌دهد.
همچنین حجم واردات کشورمان از انگلیس نیز طی ۱۱ ماهه امسال حدود ۹۴۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۰ درصدی دارد.

نشست مشترک

دکتر دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی، پیشران های اقتصادی عضو مجمع کار آفرینان ایران

فاز اول بندر خشک پیشگامان یزد با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری رسید

فاز اول بندر خشک پیشگامان با سرمایه گذاری ۲۷۵ میلیارد تومانی و در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده است.

با بهره برداری از این پروژه به طور مستقیم برای ۷۰ نفر و غیر مستقیم ۷۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می شود.

چابهار با اتصال به ریل، هاب ترانزیت کالا می‌شود

رسولی، مدیرعامل راه آهن در اجلاس دریایی هندوستان 2021 گفت: چابهار یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی کشور است.
اتصال ریلی چابهار در آینده نزدیک، این بندر را به عنوان یکی از بنادر تأثیرگذار در حمل و نقل بین المللی کالا، به ویژه ترانزیت کالا میان کشورهای شبه قاره‌هند و کشورهای CIS تبدیل می‌کند.

آتش سوزی در گمرک مرزی افغانستان با ایران

استاندار فراه: این آتش سوزی امروز در میان تانکر های حامل نفت و گاز در گمرک ابونصرفراهی در خاک افغانستان به وقوع پیوست اما برای مهار این آتش سوزی تجهیزات مورد نیاز وجود ندارد.

این دومین بار است که در یک هفته اخیر گمرک ابونصرفراهی میان استان فراه و ایران دچار آتش سوزی می شود.

 انجام تدبیر لازم برای ترخیص گروه کالایی ۲۷ که دارای ثبت سفارش و منشا ارز هستند

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت اعلام کرد: تمهیداتی اندیشیده شد تا گروه کالایی ۲۷ که دارای ثبت سفارش و منشا ارز هستند، نیز مجوز ورود به کشور را تا پایان سال دریافت کنند.

ترخیص ۵۰ میلیون دلار کالای رسوبی

بر اساس اعلام گمرک، کالاهای گروه ۲۷ تعیین تکلیف می‌شوند. حکم ترخیص ۵۰ میلیون دلار کالای رسوبی

کالاهای گروه ۲۷ که در گمرک دپو شده‌اند، بالاخره مجوز خروج می‌گیرند. این کالاها، به رغم اینکه ثبت سفارش داشتند، پس از ورود به گمرکات، ممنوع اعلام شدند و اجازه ترخیص نیافتند. اما آنچه از اظهارات برخی منابع آگاه بر می‌آید، قرار گرفتن کالاها در این گروه کالایی بر اساس تصمیمات وزارت صمت است و تابع قواعد خاصی نیست. همچنین کالاهای گروه ۲۷ متفاوت از کالاهای گروه ۴ است. کالاهای گروه چهار، کالاهایی هستند که در سال ۹۷ با تصمیم دولت، ممنوعه اعلام شد. اما کالاهای گروه ۲۷ از سال ۹۸ به عنوان کالاهای ممنوعه معرفی شدند و در برهه‌های مختلف زمانی تغییراتی در لیست آن ایجاد شد.

معافیت سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز صادرات از مالیات تصویب شد

سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز صادرات از مالیات معاف شد.

احتمال صفر شدن تعرفه ۸۰ درصد کالاهای مبادله‌ای بین ایران و اوراسیا

وارد کننده کافی برای خرید ارزهای حاصل از صادرات در سامانه نیما وجود ندارد

جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران: ما از ماه‌ها قبل اعلام کرده‌ایم که باید با ارز حاصل از صادرات به عنوان یک ارزش برخورد شود، یعنی این ارز با قیمتی بالاتر از بازار آزاد از صادرکننده خریداری شود تا در این شرایط دشوار، امکان توسعه تجارت و تداوم فعالیت‌ها به وجود آید اما متاسفانه هرگز این روند به مرحله اجرا نرسید و همین موضوع برای ما مشکل ساز شد.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که صادرکنندگان امروز با آن مواجه هستند نبود خریدار کافی برای آنهاست. یعنی صادرکننده ارز خود را در سامانه عرضه می‌کند ولی وارکننده‌ کافی برای خرید آن وجود ندارد و این نقدشوندگی درآمد صادراتی را دشوار می‌کند.

سیاست دولت تا برداشته نشدن تحریم، کنترل ارزهای صادراتی است

محمود واعظی رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری :

تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشده سیاست دولت کنترل ارزهای صادراتی است تا بتواند نیازمندی‌های ضروری کشور را وارد کند، پس از برداشتن تحریم‌ها سیاست‌های ارزی ما متفاوت خواهد شد.

احتمال صفر شدن تعرفه ۸۰ درصد کالاهای مبادله‌ای بین ایران و اوراسیا

احتمال صفر شدن تعرفه ۸۰ درصد کالاهای مبادله‌ای بین ایران و اوراسیا

میرهادی سیدی، مشاور امور بین الملل و توافق های تجاری سازمان توسعه تجارت: آغاز مذاکرات برای توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا از دستاوردهای توافقنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا است. در صورت نهایی شدن توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا، تعرفه گمرکی حدود ۸۰ درصد از کالاها برای طرفین صفر می شود.

صادرکنندگان ارز دارند، اما خریداری برای آنها نیست

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران می‌گوید صادرکنندگان برای فروش ارز خود، خریدار کافی پیدا نمی‌کنند و این جدیدترین مشکلی است که در مسیر تجارت کشور به وجود آمده است.

چین همچنان اولین شریک تجاری ایران در ده ماهه 1399

چین همچنان اولین شریک تجاری ایران در ده ماهه 1399

مجموع مبادلات بازرگانی خارجی کشور جمهوری اسلامی ایران طی ده ماهه نخست سال 1399(منتهی به پایان دی ماه) منتشر شده که بر اساس آن، چین همچنان اولین شریک تجاری ایران است.

دولت هنوز شرایط بازگشت ارز را تعیین‌ تکلیف نکرده، کارت بازرگانی صادرکنندگان را تعلیق می‌کند.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران با اینکه تنها دو درصد از تسهیلات مصوب برای حمایت از صادرکنندگان در بودجه‌های سنواتی در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار می‌گیرد، گفت: هنوز تکلیف رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال 1397 روشن نشده یا کارت بازرگانی برخی صادرکنندگان تعلیق شده است.

ترخیص ۴۰ میلیون دلار کالای ورود ممنوع/صمت هم ثبت سفارش کرده بود هم رایزنی!

با وجود رد و تائیدهای مربوط به حواشی کالاهای گروه ۲۷، معاون فنی گمرک ایران از تعیین تکلیف این گروه شامل حدود ۴۰ میلیون دلار کالای ورود ممنوع که در آستانه فساد قرار گرفته بودند در جلسه ای با حضور مسئولان مربوطه از جمله وزارت صمت خبر داد و اعلام کرد که صاحبان کالا به زودی می‌توانند نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، گروه ۲۷، گروه کالایی با اولویت ارزی غیر فعال است که با وجود دریافت اغلب مجوزهای قانونی از جمله ثبت سفارش وزارت صمت با محدودیت‌هایی مواجه شده و امکان ترخیص پیدا نکردند.

بانک مرکزی

بخشنامه جدید بانک مرکزی برای مهلت انتقال ارز و نحوه برگشت ارزهای انتقال نیافته واردکنندگان

بانک مرکزی در واپسین روزهای سال 1399 مجدد 4 بخشنامه قبلی خود در حوزه واردات را اصلاح کرد و ضوابط جدیدی را پیش روی واردکنندگانی گذاشت که با ارز 4200 تومانی یا ارزهای حاصل از صادرات اقدام به واردات کالا کرده یا به دلایل بروکراتیک، موفق به واردات نشده و ارز آنها انتقال نیافته است.

مرز سیرانبند بانه رسمی شد

اسماعیل رستم‌پور فرماندار بانه در گفت وگو با ایرنا:

براساس تفاهم نامه منقعد شده بین دولت‌ مرکزی عراق و ایران، مرز سیرانبند این شهرستان رسمی شد و واردات و صادرات کالا در آن انجام می‌شود.

تاکنون دولت مرکزی عراق به دلایلی از رسمی شدن این مرز اجتناب کرده بود که امروز رسمیت یافت.

تجارت 6.8 میلیارد دلاری کشور در بهمن ماه​

سخنگوی گمرک: کارنامه تجارت خارجی کشورمان در بهمن ماه، 6 میلیارد و 817میلیون دلار بود که سهم صادرات، سه میلیارد و135 میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و 682میلیون دلار بوده است.سید روح اله لطیفی ، سخنگوی گمرک اظهار داشت: کارنامه تجارت کشورمان در مجموع یازده ماه سال جاری، 134میلیون تن کالا به ارزش 65.5میلیارد دلار بوده که سهم صادرات 103میلیون و 90هزار تن به ارزش 31 میلیارد و 198میلیون دلار و سهم واردات 30 میلیون و 818هزار تن کالا به ارزش 34میلیارد و 321میلیون دلار بوده است.

 صادرات قیر مشمول مالیات شد

نمایندگان در جلسه علنی عصر امروز مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با الحاق یک بند درآمدی به ماده واحده این لایحه موافقت کردند که درآمد حاصل از صادرات قیر مشمول مالیات گردد.

گفتنی است، درآمد حاصل از صادرات قیر که در سال های گذشته بر اساس ماده ۱۴۱ قانون مالیات های مستقیم معاف از مالیات بود.

۳۰ میلیارد دلار ارزش تجارت ۱۰ ماهه ایران به ۱۵ کشور همسایه

آرزو غنیون، معاون دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرک ایران: از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی ایران به ۱۵ کشور همسایه نزدیک به ۵۵ میلیون تن به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و در مقابل، میزان واردات حدود ۱۴.۴ میلیون تن به ارزش ۱۴ میلیارد دلار بوده است.

مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا آغاز شد

به گزارش خبرنگار مهر، میرهادی سیدی در نشست هماهنگی اولین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا اظهار داشت: در منطقه‌ای که کشور ما قرار دارد، اتحادیه‌ای از پنج کشور شکل گرفته است که ثمرات مثبتی در پی خواهد داشت تا از این طریق صلح و تعامل منطقه افزایش پیدا کند.

مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برای رسیدن به توافقنامه ترجیحی با اوراسیا دو سال مذاکره فشرده انجام شد، افزود: در تجارت ترجیحی ۵۰۲ قلم از اوراسیا و ۳۸۱ کالا از ایران مورد توافق قرار گرفت. برای این اقلام تعرفه گمرکی کاهش چشمگیری پیدا کرده اما هنوز به صفر نرسیده است….

رئیس سازمان توسعه تجارت: از سال ۹۷ تاکنون ۴۰ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات برگشته است

حمید زادبوم: از ۲۲ فروردین ۹۷ تا پایان آذر ماه حدود ۴۰ میلیارد یورو ارز به کشور بازگشته است، البته ۱۸ میلیارد یورو آن ایفای تعهد نشده است، اما من اطمینان دارم که آن هم به روش‌های مختلف برگشته است. از ابتدای سال ۹۷ تا پایان آذر ماه ۹۹ میزان صادرات کشور حدود ۶۳ میلیارد یورو بوده است که از این مقدار حدود ۴۰ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات برگشته است و حدود ۵۰ درصد آن مربوط به استان تهران بوده است و به عبارتی بیش از ۲۰ میلیارد یورو از بازگشت ارز حاصل از صادرات طی مدت مذکور مربوط به استان تهران بوده است.

5 مرز ایران و عراق به روی مسافران بسته شد/مرزهای تجاری باز هستند

سخنگوی گمرک: برخی از مرزهای ایران و عراق به دلیل کنترل شیوع ویروس کرونای انگلیسی به روی مسافران بسته می شود.

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: به منظور جلوگیری از شیوع کرونای انگلیسی و با تصمیم استان های مرزی، تردد مسافر در مرزهای”کیله” سردشت، “پیرانشهر، چذابه و شلمچه بسته شده است و مرز مهران از فردا تا اطلاع ثانوی بسته می شود.

بازدید فرماندار جلفا از اداره کل گمرک جلفا

فرماندار شهرستان جلفا، با حضور در اداره کل گمرک جلفا، از واحدهای مختلف این گمرک بازدید نموده و در جریان امور ترخیص کالا قرار گرفت.

احمدی، فرماندار جلفا، ضمن قدردانی از زحمات کارکنان گمرک جلفا، اظهار داشت: گمرک جلفا به لحاظ قرار گرفتن در نقطه صفر مرزی، بعنوان دروازه اورآسیا، نقش مهمی در امر تجارت خارجی با کشورهای اورآسیا دارد.

در این بازدید، مدیر کل گمرک جلفا، عملکرد ۱۰ ماهه این اداره کل را در رویه های مختلف نیز، ارائه داد.

اطلاعیه مهم سامانه جامع تجارت

 به اطلاع کاربران محترم می‌رساند پیرو مصوبات شورای اجرایی فناوری اطلاعات و هماهنگی با گمرک ج.ا.ا، از این پس در مرحله دوم دوراظهاری واردات در سامانه EPL، درج شناسه یکتای قبض انبار الزامی می‌باشد. همچنین لازم به ذکر است، تنها شناسه یکتای قبوض انبار صادر شده در سامانه جامع انبارها، قابلیت استفاده در رویه گمرکی را خواهند داشت.

کشتیرانی ایران به آمریکای لاتین متصل می ‎شود

رئیس کمیسیون توسعه تجارت اتاق تعاون: قرار است خط مستقیم کشتیرانی ایران به آفریقای‎ جنوبی و سپس آمریکای لاتین راه ‎اندازی شود. طراحی خط مذکور در دستور کار قرار دارد و ثبت درخواست متقاضیان حمل مستقیم کالا به این کشورها در حال انجام است.

توسعه روابط ایران و ارمنستان/نرخ ضمانت نامه بانکی کاهش می یابد

رئیس اتاق ایران در دیدار با وزیر اقتصاد ارمنستان، بر گسترش روابط تجاری دو کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی در نشست با وزیر اقتصاد ارمنستان که در رأس هیئتی از مقامات دولتی و فعالان بخش خصوصی این کشور در اتاق ایران حضور پیدا کرد، پیشنهاد تأسیس یک شرکت ترانزیتی و حمل‌ونقل مشترک بین دو کشور را مطرح و تأکید کرد: تولید مشترک بین ایران و ارمنستان ایده‌ای موفق خواهد بود.

․․․

کاهش نرخ ضمانت نامه های بانکی​

در این راستا واهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان با اعلام این خبر که دولت ارمنستان در حال پیگیری مسئله بالا بودن نرخ ضمانت‌نامه‌های بانکی برای مشارکت شرکت‌ها در مناقصه‌های دولتی است، اعلام کرد: این موضوع در دست پیگیری است و به زودی نرخ‌ها کاهش پیدا می‌کند، البته به دنبال حذف آن‌ها نیستیم و قرار است به جای ۱۱۰ درصد که در حال حاضر درخواست می‌شود این رقم به ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد. وزیر اقتصاد ارمنستان همچنین از اعزام هیئت کارآفرینان ارمنستان تا یک ماه آینده به شهر اصفهان خبر داد و خواستار اعزام هیئی از بخش خصوصی ایران به ارمنستان شد. به باور او این رفت‌وآمدها موجب آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی از یکدیگر و توانمندی‌های موجود می‌شود.

تسهیل ورود تجار ایرانی به بازار دیگر کشور ها به کمک ارمنستان

وزیر اقتصاد ارمنستان گفت: آمادگی داریم عرصه کشورمان را در اختیار تجار ایران برای ورود به کشورهای ثالث قرار دهیم. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صمت، وهان کروبیان وزیر اقتصاد ارمنستان پس از امضای تفاهمنامه با وزارت صمت ایران، فعال کردن روابط اقتصادی دو کشور را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در زمینه تجارت متقابل و همکاری‌ها و تولیدات مشترک برای ورود ایران به بازار کشورهای دیگر آماده همکاری هستیم.وی با اشاره به اینکه ارمنستان بازار بزرگی در اختیار دارد، گفت: آمادگی داریم عرصه کشورمان را در اختیار تجار ایران برای ورود به کشورهای ثالث قرار دهیم. وی همچنین بر تسهیل مراودات تجاری و رفع مشکلات تجار دو کشور تاکید کرد.

صادرات ایران به ارمنستان حدود ۳۰۰ میلیون دلار است

علیرضا رزم‌حسینی نیز در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه، تصریح کرد: صادرات ایران به ارمنستان حدود ۳۰۰ میلیون دلار است که امضای این تفاهم نامه کمک شایانی در جهت ارتقا این رقم خواهد کرد. وی ارمنستان را جزو کشورهای اوراسیا دانست و اضافه کرد: ارزیابی مثبتی از تجارت با اوراسیا داریم و طبق تأکیدات رئیس جمهور باید مذاکرات برای پیوستن به اوراسیا به صورت دائمی انجام بشود که ارمنستان در این حوزه برای توسعه مراودات می‌تواند کمک شایانی کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت حوزه‌های معادن، مواد غذایی و لوازم خانگی را فرصت‌های مناسبی برای تجار دو کشور در جهت توسعه همکاری‌های متقابل اعلام کرد. رزم حسینی تصریح کرد: دولت بخش خصوصی دو کشور را برای توسعه مراودات و تجارت در خصوص کالاهای دارای توجیه اقتصادی، حمایت خواهد کرد.

سفر هیاتی از شرکت‌های دانش بنیان ایران به ارمنستان

به گزارش ژرژ ابراهیمی خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از ایروان ، هیات ۳۰ نفره متشکل از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران ازجمله در حوزه‌های نساجی، کشاورزی، ماشین‌آلات، ساختمان، پتروشیمی وارد ارمنستان شدند.

در نشست ایروان با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، و فناور ایرانی و شرکت‌های ارمنستانی که برخی مقامات ارمنستان نیز در آن حضور داشتند راه‌های توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه صنایع دانش بنیان بررسی گردید. در چارچوب نشست ایروان نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان ساخت کشورمان در زمینه مواد شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی ارگانیک، دیجیتال و ماشین آلات برپا شده است.
شرکت‌های ایرانی قرار است همچنین از مراکز تخصصی و شرکت‌های تولیدی ارمنستان بازدید کنند. به گفته نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان بازار ارمنستان ظرفیت بالایی برای پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق دارد و تبادلات تجاری با این کشور می‌تواند نقشی تأثیرگذار در توسعه روابط دوجانبه داشته باشد.
اتحادیه اوراسیا بازار مهمی برای محصولات ایرانی به خصوص محصولات دانش‌بنیان و فناورانه به شمار می‌رود. مناسبات مشترک سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و ارمنستان در دوران کنونی، فرصتی برای توسعه صادرات به ارمنستان به عنوان دروازه‌ای برای ورود به بازار اوراسیا فراهم آورده است.

صادرات بیش از ۱۰میلیارد دلاری به کشورهای عربی همسایه

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تشریح جایگاه کشورهای عربی در میان بازارهای هدف صادرات و همسایگان ایران در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹، گفت: مجموع صادرات غیرنفتی ایران در ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۲۸میلیارد دلار برآورد شده است.

مشکل ورود کامیون‌های ترانزیت ایرانی به گرجستان حل شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: مشکل ورود کامیون‌های ترانزیتی ایرانی به گرجستان با رایزنی‌ها و هماهنگی ها، رفع شد.

 

بازگشایی گذرگاه‌های مرزی عراق برای ترانزیت

در پی سفر رئیس قوه قضائیه به کشور عراق، وزارت حمل و نقل عراق با صدور دستورالعملی در ارتباط با موضوع ترانزیت کالا، دستور استفاده از گذرگاه‌های زمینی و مهمی از جمله «زرباطیه»،«المنذریه»، «طریبیل»، «القائم»، «سفوان» و «عرعر» را برای ترانزیت صادر کرد.

کالاهای اولویت چهار ترخیص می شوند

رستگاری از گمرک : ترخیص کالا از گمرک و حواشی آن در دولت دوازدهم از موضوعاتی است که خبر آن هیچ ‌گاه از درگاه سایت‌های خبری پایین نیامده و همیشه بهانه‌ای برای طرح مجدد داشته است.

۶ مصوبه بسیار مهم در خصوص تلورانس ارزش، وزن، کالاهای متروکه، کالاهای ممنوعه و ترانزیت خارجی

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران از تصویب ۶ مصوبه بسیار مهم در خصوص تلورانس ارزش ، وزن ، کالاهای متروکه ، کالاهای ممنوعه و ترانزیت خارجی با هدف تسریع و تسهیل تجارت خبر داد….


کییوان کاشفی

خط کشتیرانی بندرعباس به بندر لاذقیه سوریه، اسفند ماه آغاز به کار می کند

تهران – ایرنا – رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه گفت: بیستم اسفند امسال، خط کشتیرانی بندرعباس به بندر لاذقیه سوریه آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش ایرنا ؛ کیوان کاشفی” در  گفت و گویی اظهار داشت: طبق توافق صورت گرفته، ماهی یک‌بار کشتی‌های باری به‌طور منظم از ایران به سوریه حمل بار خواهند داشت که نخستین محموله در تاریخ بیستم اسفند به بندر لاذقیه ارسال خواهد شد….

صادرات رب گوجه فرنگی تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۰ بلامانع است

صادرات رب گوجه فرنگی در بسته‌بندی و احجام مختلف با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه تا پایان فروردین ماه سال 1400 بلامانع است.

دیدار رئیس اتحادیه اقتصادی اوراآسیا با رئیس مجلس شورای اسلامی

میخاییل میاسنیکوویچ رئیس اتحادیه اقتصادی اورآسیا: صفحه جدیدی در روابط این اتحادیه و ایران بوجود آمده است. وی افزود: پنج کشور عضو اتحادیه اوراآسیا تصمیم گرفته اند همکاری با ایران گسترش یابد. رئیس اتحادیه اقتصادی اورآسیا تصریح کرد: ما مشکل اقتصادی با ایران نداریم بلکه به رویکردهای جدید، بویژه در تسویه حساب های مالی داریم و از شما درخواست دارم خریداران ایرانی به ارزهای داخلی دسترسی داشته باشند تا تبادل تجاری تسهیل شود. ما می خواهیم ایران در همکاری نگاه ویژه به اورآسیا داشته باشد.

تسهیلات گمرکی برای خوشنام ها

رئیس کل گمرک ایران اعتقاد دارد گمرکات مرزهای عبور هستنند نه دپو؛ اما تحریم‌ها باعث شده تا مدت زمان رویه‌های گمرکی افزایش یابد. در عین حال تسهیلاتی برای فعالان اقتصادی مجاز و خوشنام در نظر گرفته شده است.

این مقام مسوول، در توضیح این تسهیلات گفت: در حال حاضر ۲۳۰ شرکت و سازمان خوشنام در امر تجارت می‌توانند با ضمانتنامه‌های یکساله کالای خود را ترخیص کنند. به عبارتی، آنها می‌توانند اظهارنامه خود را تحویل بدهند و حقوق عوارض گمرکی را تا یک سال بعد پرداخت کنند. این امر به نقدینگی آنها کمک خواهد کرد….

 سامانه «کهربا» رونمایی شد

اتصال به شبکه پرداخت بین الملل شیوه جدید پرداخت با نام “کهربا” روز دوشنبه با حضور رئیس کل بانک مرکزی رونمایی شد که این سامانه، امنیت بالایی را در مبادلات مالی ایجاد خواهد کرد.

عبدالناصر همتی در مراسم رونمایی از سامانه “کهربا” گفت: راه اندازی این سامانه که قابلیت بالای امنیتی در تبادلات مالی دارد، این نرم افزار از این پس دغدغه‌های امنیتی را از بین می‌برد زیرا برای تبادلات مالی بین المللی امن‌ترین درگاه است.

ظریف: توافق ۲۵ ساله با چین بزودی نهایی می‌شود

وزیر امور خارجه: توافق ۲۵ ساله ایران و چین بزودی نهایی می‌شود و در آن، ایران نقش اساسی در تجارت و حمل و نقل دارد. ایران می‌تواند حلقه وصل تمام خطوط مواصلاتی روسیه، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و گرجستان باشد.

واحدهای تولیدی مجاز به استفاده از ارز صادرات برای واردات خود شدند

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت اعلام کرد : صرفا واحدهای تولیدی، امکان استفاده از واردات در مقابل «صادرات خود» به منظور تامین نیازهای وارداتی واحد تولیدی خود را دارند. سعید عباسپور در نامه ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان، موضوع بررسی تامین نیاز وارداتی خود تولیدکننده جهت استفاده از ارز حاصل از صادرات خود را اعلام کرد. در نامه مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است: صرفا واحدهای تولیدی، امکان استفاده از واردات در مقابل «صادرات خود» به منظور تامین نیازهای وارداتی واحد تولیدی خود را داشته و مسئولیت تطابق کالای ثبت سفارش شده با مواد اولیه واحد تولیدی بر عهده سازمان‌های صمت است.

مصوبه جدید درباره ترخیص کالاهای اساسی

«بیش‌بود» و مشکلاتی که دیگر نیست

همواره یکی از مشکلات اصلی گمرک و واردکنندگان کالاهای اساسی در واردات این محصولات، تطبیق نداشتن ارزش‌گذاری کالاها با قیمت‌های اظهار‌شده در گمرک یا همان «بیش‌اظهاری» یا «بیش‌بود» کالا است که گاهی می‌تواند کالا را برای مدت زیادی در انبارهای گمرک نگه دارد و مانع از ترخیص آن شود. 

وزیر اقتصاد؛کاهش صف ترخیص گمرک از یک ماه به ۳ روز/ ۸۵ درصد واردات، کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه هستند

وزیر اقتصاد اظهار داشت: با کمال تاسف به دلیل برخی از ناکارکردی‌ها، در فرایند تخلیه و ترخیص اتفاقاتی خارج از حوزه فعالیت گمرک رخ می‌دهد اما به اسم و نام گمرک ثبت می‌شود که با این روند مظلومیت همکاران ما در گمرک اضافه می‌شود…

رشد صادرات ایران در اقلام ترجیحی به اوراسیا

حجم تجارت کشورمان با مجموع پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، طی ۵ آبان ۹۸ تا ۵ آبان سال جاری، ۳میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۳ میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار) رشد ۸ درصدی داشته است.

تعیین سقف ۵۰۰ هزار دلاری برای واردات کالاهای جدید

صدیف بیک‌زاده، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

محدودیت واردات برای کالاها با تعرفه جدید برداشته شده و از این پس تجار و بازرگانان می‌توانند تا سقف ۵۰۰ هزار دلار نسبت به ثبت سفارش و واردات کالاهای جدید اقدام کنند. بخشنامه مربوط به این دستورالعمل جدید طی چند روز آینده از سوی وزیر صمت ابلاغ خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی:

 دلیل مخالفت رییس کل بانک مرکزی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی​

تنها تراکنش های ۵ میلیارد تومان به بالا بررسی خواهد شد

پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی در خصوص تراکنشهای بانکی گفت : بر اساس آیین نامه های مالیاتی تنها تراکنشهای ۵ میلیارد تومان به بالا، بررسی خواهد شد. به این ترتیب بررسی حدود ۵۰ هزار پرونده مختلف مربوط به تراکنش در دستور کار قرار گرفته است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه این پرونده ها مربوط به گذشته است سعی کرده ایم به ملاطفت و ملایمت بیشتر این بررسیها انجام شود. اگر در جایی، مودی مستنداتی ندارد مقرر شده است تا استنادات وی پذیرفته شود. تا به حال اصل بر این بود که مودی درست نمیگوید اما امروز معیار صحت اظهارات مودی است

ممانعت گرجستان از ورود کالاهای ایرانی/ سیده‌ فاطمه مقیمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران

طی ماه‌های گذشته، ورود کامیون ایرانی به گرجستان ممنوع شده و به رغم آنکه از طریق وزارت امورخارجه و اتاق ایران، پیگیر رفع این محدودیت بوده‌ایم، هنوز گشایشی حاصل نشده است.

تعرفه صفر برای تمامی ردیف‌های تعرفه‌ای در تجارت ایران و اوراسیا

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از لحاظ کردن تعرفه صفر برای تمامی ردیف‌های تعرفه‌ای ایران و اوراسیا خبر داد و گفت: فقط ده ردیف تعرفه‌ای از این امر مستثنی خواهند شد.

تاکید بانک مرکزی بر استفاده از روبل در مراودات تجاری با اوراسیا/ باید سیستم‌های جایگزین سوئیفت را به کار گرفت

معاون اداره امور بین‌الملل بانک مرکزی بر ضررورت استفاده از روبل در مراودات تجاری با اوراسیا تاکید کرد و گفت: باید سیستم‌های جایگزین سوئیفت را به کار گرفت.

صدور مجوز حمل يكسره ناوگان ايراني حامل كالاهاي صادراتي بدون عمليات ترانشيپمنت درمرزآستارا

به گزارش روابط عمومي گمركات استان گيلان براساس بند ٦-١-٤ از سند يادداشت تفاهم چهاردهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاريهاي اقتصادي با جمهوري آذربايجان كه در مورخ شش بهمن ماه سالجاري در تهران به امضاي وزراي اقتصاد دو كشور ايران و آذربايجان رسيده است از تاريخ ٩٩/١١/٦ صدور حمل يكسره ناوگان ايران حامل اقلام صادراتي به مقاصد داخلي كشور آذربايجان بدون عمليات ترانشيپمنت در مرز ميسر مَي باشد․
لازم به توضيح است كه ترانشیپ نوعی حمل نقل است که در آن کالاي تحت نظر گمرک از یک وسیله حمل نقل ورودی به یک وسیله حمل و نقل خروجی منتقل می شود.
گاهی تجار برای آنکه هزینه های نقل و انتقال مستقیم به کشور دیگری را کاهش دهند مايلند تا کالای خود را ابتدا به یک کشور دیگر منتقل و سپس با روش ترانشیپ به کشور مقصد منتقل نمایند تا بتوانند کالای خود را به کشور مقصد برسانند.

استاندار واسط عراق مجوز راه اندازی گذرگاه مرزی شهابی – چنگوله ( مهران) را دریافت کرد

مدیر کل گمرکات استان ایلام گفت: با رایزنیهای گسترده استاندار ایلام و استاندار واسط عراق و تلاش دستگاه دیپلماسی ، دولت مرکزی عراق موافقت خود را برای گشودن گذرگاه مرزی شهابی – چنگوله اعلام کرد.

رئیس کل گمرک عنوان کرد

دوبرابر شدن تعداد ایکس ری گمرکات با تولید داخل /دیگر ورود کالای لاکچری نداریم

رئیس کل گمرک ایران با رد قاچاق سازمان یافته کالا از مبادی رسمی گمرکی، گفت: 25 سازمان در فرآیند ورود و ترخیص کالا دخالت دارند و انتساب قاچاق از مبادی رسمی و گمرکی به آن معناست که همه این سازمان‌ها باید مرتکب یک جرم سازمان یافته شوند که اصلاً قابل تصور نیست.

 

رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد

آمادگی گمرک برای اعطای تسهیلات به فعالان تجاری حوزه اوراسیا

رئیس کل گمرک ایران با بیان اهمیت توسعه روابط تجاری با کشورهای منطقه و همچنین اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بر آمادگی گمرک برای ارائه خدمات و تسهیلات به فعالان اقتصادی حوزه اوراسیا به خصوص صادرکنندگان تأکید کرد.․․․

رئیس کل گمرک:

با وجود تحریم ها در 10 ماه گذشته 122 میلیون تن کالا به ارزش 58 میلیارد دلار، وارد و صادر کرده ایم.

براساس توافق اخیر دو کشور در قالب سند توسعه همکاری‌های اقتصادی کالاهای ایرانی بدون ترانشیپمنت به جمهوری آذربایجان صادر می‌شود

در پی امضای سند توسعه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، کالاهای صادراتی ایران بدون ترانشیپمنت (جابه‌جایی بار از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر) و به صورت یکسره به این کشور حمل می‌شود.

گزارش رئیس کل گمرک درباره عملکرد 10 ماهه تجارت خارجی کشور

میراشرفی: سیر تجارت ایران در شرایط تحریم صعودی است

طی ده ماهه سال‌جاری بالغ بر 122 میلیون تن کالا به ارزش حدود 59 میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف جهان مبادله شد که این رقم نسبت به عملکرد تجارت خارجی کشور در نه ماهه سال‌جاری از افزایش قابل توجهی برخوردار است.․․․

 معاون فنی و امور گمرکی گمرک:


گمرک باید ثبت سفارش کالا را بررسی کند. الان کالاهای ممنوع الورود هم در بنادر تخلیه می شوند.
بیش از ۴۰ درصد کالاهایی که در بنادر تخلیه می شوند، دارای ثبت سفارش نیستند.

همتی، رئیس کل بانک مرکزی به عمان رفت.

رئیس کل بانک مرکزی به دعوت مقامات عمانی، امروز در سفری دو روزه عازم مسقط می شود و با توجه به شرایط جدید بین المللی درباره تعمیق روابط بانکی و تجاری دو کشور، مذاکره خواهد کرد.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

وزیر اقتصاد ارمنستان وارد تهران شد.

وزیر اقتصاد ارمنستان برای نشست و گفتگو به منظور افزایش سطح تعاملات تجاری دو کشور سوم بهمن ماه، روز جمعه وارد تهران شد.

تمایل ارمنستان به افزایش واردات از ایران/ صادرات به قفقاز رونق می‌گیرد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: افزایش تجارت ارمنستان با ایران برای واردات کالا به جای ترکیه برای تولیدکنندگان و تجار فرصت محسوب می‌شود.

بسته سیاستی برگشت ارز

بخشنامه جدید مالیاتی برای صادرکنندگان/ پاسخ به ابهامات مرتبط با معافیت نرخ صفر مالیاتی برای صادرات سال 99

اعمال نرخ صفر مالیاتی موضوع ماده 141 قانون مالیاتهای مستقیم به درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات برای عملکرد سال های 1397 لغایت 1399 منوط به برگشت ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور با رعایت مقررات مربوط می باشد، صادرات بخش کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی برای عملکرد سال های 1398 و 1399 از شمول این حکم مستثنی هستند.

خزانه‌داری آمریکا چند فرد و شرکت ایرانی را به لیست تحریم‌های خود افزود

افرادی که به لیست تحریم‌های آمریکا افزوده شده‌اند عبارتند از: «حمید رضا عظیمیان» در ارتباط با ‌شرکت فولاد مبارکه ایران و «محمد رضا مدرس خیابانی» در ارتباط با خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران.
شرکت های ایرانی زیر نیز به لیست تحریم‌های آمریکا افزوده شده‌اند: شرکت ایران ترانسفو، شرکت توزیع ترانسفورمر زنجان، سازمان صنایع هوا فضای ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، صنایع هوایی ایران، خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان صنایع دریایی ایران، شرکت خطوط دریایی پیام سفیران دریا.

قول مقامات کره برای پیگیری سریع آزادسازی پول‌های ایران/نسبت به ادامه توقف دارایی‌هایمان بی‌تفاوت نخواهیم بود.

 رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر استقلال رفتار کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور گفت: هفت میلیارد دلار متعلق به ملت ایران بیش از دو سال است که در بانک های کره جنوبی متوقف شده، این نکته امری غیرقابل قبول است و قطعاً ایران نسبت به تداوم این مسأله بی تفاوت نخواهد بود.

6 کشور عراق، امارات، ترکیه، افغانستان، پاکستان و جمهوری آذربایجان به ترتیب مقاصد اصلی محصولات صادراتی ایران در 8 ماه ابتدایی سال 1399

صادرات ایران به اورآسیا با رشد 30 درصدی از 1 میلیارد دلار گذشت.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، حجم تجارت کشورمان با مجموع پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا طی 5 آبان 98 تا 5 آبان سال جاری، 3 میلیارد و 419 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 8 درصدی داشته است. صادرات ایران به اورآسیا طی بازه زمانی 5 آبان سال 97 تا 5 آبان 98 بیش از 2 میلیون و 657 هزار تن و به ارزش بیش از 842 میلیون دلار بوده است. این درحالی است که از 5 آبان 98 تا 5 آبان 99 صادرات ایران به این اتحادیه اقتصادی بیش از 2 میلیون و 863 هزار تن به ارزش بیش از یک میلیارد و 91 میلیون دلار بوده است. بنابراین صادرات ایران به این اتحادیه از نظر وزنی رشد 8 درصدی و از نظر ارزشی رشد 30 درصدی داشته است.

ارز-صادراتی

دسترسی واردکنندگان به ارز صادراتی باز شد

به نقل از اقتصاد آنلاین، همزمان با افزایش انتقادات مجلسی ها درباره عدم اجرایی شدن صادرات در مقابل واردات، سامانه جامع تجارت، دسترسی واردکنندگان به ارز صادراتی را برای استفاده از مکانیزمواردات در مقابل صادرات از امروز باز کرده است.

کارت-بانکی

شرایط رفع تعلیق کارت های بازرگانی

براساس ابلاغیه کارگروه پایش رفتار تجاری، کارت بازرگانی واحدهای تولیدی که به دلیل عدم‌ایفای تعهدات ارزی تعلیق شده بود برای ایفای این تعهدات در فرجه ۴ ماهه در نظر گرفته شده رفع تعلیق می‌شود و کارت‌های بازرگانی غیرتولیدی تعلیق شده نیز می‌توانند با تعهد محضری مبنی بر رفع تعهد، کارت خود را از حالت تعلیق خارج سازند و البته تا زمان رفع تعهد مجوز صادرات نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.