بازرگانی بین‌الملل
بازرگانی بین‌الملل
خرداد 1, 1400
روز جهانی ارتباطات
برگزاری مراسم روز جهانی ارتباطات در گمرک جلفا
خرداد 1, 1400

رشد ۴۶ درصدی صادرات در سال ۱۴۰۰

رشد ۴۶ درصدی صادرات در سال ۱۴۰۰

رییس کل گمرک ایران گفت: از ابتدای امسال تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات انجام شده که رشد ۴۶ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان‌ می‌دهد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، مهدی میراشرفی در بیست و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار داشت: در یک ماه و ۲۵ روزه نخست سال جاری چهار میلیون و ۵۰۰ هزارتن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به سال گذشته رشد ۲۸ درصدی را نشان می دهد و همچنین ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از کشور صادرات انجام شد که نسبت به سال گذشته ۴۶ رشد را تجربه کرد.

وی با بیان اینکه موجودی کالا در سه بخش مبادی ورودی، پهلوگیری و در انتظار تخلیه دسته بندی می شود، تصریح کرد: در حال حاضر مجموع هشت میلیون تن کالا در این سه بخش وجود دارد که از این میزان چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی است.

رییس کل گمرک با بیان اینکه مدت ماندگاری کالا در گمرک پیش از تحریم ها ۲۰ روز بود، خاطرنشان کرد: تحریم ها این مدت ماندگاری را به ۵۰ روز رسانده که خسارت بسیاری را به تجار تحمیل کرده است زیرا بر طبق آمار جهانی توقف کالا در گمرک هر روز یک درصد هزینه به قیمت نهایی اضافه می کند.

به گفته وی، در حال حاضر ۸۰ درصد کالاهای رسوبی در گمرک واسطه ای و مواد اولیه تولیدی هستند و طولانی شدن روزهای ماندگاری، نخستین آسیب را به چرخه تولید وارد می کند.

وی با تاکید بر اینکه نخستین علت رسوب کالا در گمرکات تحریم ها است، اظهار داشت: عدم مدیریت هماهنگی مرزی، عدم مدیریت یکپارچه مرزی و تک ایستگاه نشدن تجارت از علل داخلی برای رسوب کالا محسوب می‌شود.

میراشرفی با بیان اینکه تعدد قوانین و مقررات و صدور بخشنامه‌های متعدد و گاهی متناقض از دیگر موانع تسهیل تجارت است، تصریح کرد: در سال ۹۹ به طور میانگین هر ۲ روز یک بخشنامه صادر شد که در مجموع ۱۵۰ بخشنامه صادراتی ابلاغ شده است در سال جاری نیز تاکنون شاهد ابلاغ ۱۱ مصوبه جدید بودیم که کندی در تجارت را به دنبال داشته است.

وی با بیان ترخیص درصدی، الکترونیکی شدن مراحل گمرکی و ایجاد دروازه مشترک مرزی از اقدامات عملیاتی شده گمرک برای تسهیل تجارت هستند، تاکید کرد: ۲۵ سازمان در تجارت کشور حضور دارند و بر همین اساس توقف هایی به مبادلات تحمیل شده است.

به گفته میراشرفی، گمرک به عنوان یک سازمان مجری فقط مکلف به اجرای قوانینی است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می شود و گاه تاخیر در ابلاغ دستورات موجب مشکلاتی در ترخیص کالا شده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام گمرک، در ۱۲ ماهه سال ۹۹ در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

در فروردین ماه سال جاری ۱۰ میلیون و ۳۴۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار بین ایران و شرکای تجاری مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۲ درصد و ارزش ۶۲.۵ درصد افزایش داشت و مقایسه حجم صادرات و واردات کشور در فروردین ماه سال‌جاری حاکی از تراز مثبت ۱۷۴ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

اگر به اخبار حوزه تجارت علاقه مند هستید، می توانید مطالب بیشتر را  از طریق سایت زینو تجارت در بخش اخبار دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.