نامه‌نگاری صادرکنندگان با قالیباف/ بررسی طرح جرم‌انگاری عدم بازگشت ارز صادراتی ظرف 3 ماه را متوقف کنید
آبان 5, 1400
نقطه اختلاف ایران و جمهوری آذربایجان کجاست؟
آبان 5, 1400

حضور مدیرعامل شرکت زینو تجارت امین در مراسم تودیع سفیر ارمنستان

تهران اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران 5 آبان

جهش در حجم روابط تجاری ایران و ارمنستان در آینده نزدیک.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در نشستی که با حضور جمعی از نمایندگان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی برگزار شد، از تلاش‌های آرتاشس تومانیان، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری ارمنستان در هفت سال گذشته در جهت توسعه روابط اقتصادی دو کشور تقدیر و تجلیل کرد. تومانیان که با پایان ماموریتش در ایران به زودی به ارمنستان باز‌می‌گردد، نقش پررنگی در توسعه مراودات بخش خصوصی ایران و ارمنستان در سال‌های اخیر داشته است. او گفت که در آینده نزدیک روابط تجاری دو کشور جهش می‌یابد.

آرتاشس تومانیان که از بهمن ماه سال 1393 به عنوان سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری ارمنستان در ایران منصوب شده و فعالیت خود را آغاز کرده بود، از اوایل ماه جاری میلادی به پایان ماموریت تقریباً هفت ساله خود رسید.

جانشین او نیز از سوی رئیس‌جمهور ارمنستان مشخص شده و به‌زودی آرسن آواگیان ماموریت خود را با تقدیم استوارنامه‌اش به رئیس‌جمهور آغاز می‌کند. تومانیان که حالا باید او را سفیر سابق ارمنستان در ایران خواند، رابطه‌ای بسیار نزدیک و مستحکم با بخش خصوصی و به‌طور ویژه اتاق بازرگانی تهران داشت و در این سال‌ها مشارکت زیادی در برگزاری رویدادهای مختلف اقتصادی از اعزام هیات تجاری تا برپایی همایش‌های اقتصادی داشت. به همین دلیل نیز اتاق تهران در نشستی با حضور نمایندگان و فعالان بخش خصوصی از خدمات شایسته این سفیر تقدیر کرد.

در نشست که با حضور تعدادی از مقامات اتاق تهران، سفارت ارمنستان، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان و فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، رئیس اتاق تهران با اشاره به تلاش‌های گسترده تومانیان، نقش او را در بهبود روابط بخش خصوصی دو کشور پررنگ توصیف کرد.

مسعود خوانساری ضمن تقدیر از کوشش‌های سفیر ارمنستان ابراز امیدواری کرد که سفیر جدید نیز رویکرد توسعه روابط اقتصادی را در پیش بگیرد تا با بهره‌گیری از زیرساخت‌های فراهم شده، بتوان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در توسعه مراودات تجاری دو طرف ایجاد کرد. او افزود: در چند سال اخیر رابطه بسیار خوبی بین اتاق تهران و سفارت ارمنستان شکل گرفت که باعث همکاری دوجانبه در برگزاری رویدادهای مختلف اقتصادی شد. هم‌چنین شکل‌گیری اتاق مشترک ایران و ارمنستان با ریاست آقای هرویک یاریجانیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، مزید بر علت شد و تسهیل‌گری بیشتر در روابط دو طرف ایجاد شد.

او با تاکید بر لزوم حفظ روابط شکل گرفته، با اشاره به شرایط پیش آمده و نگرانی‌هایی که در حوزه مسائل سیاسی وجود دارد، گفت: ارتباط ایران و ارمنستان همواره یک ارتباط خاص و ویژه بوده است. اگرچه تحریم‌ها به مانعی برای توسعه بیشتر و عمیق‌تر روابط تبدیل شد اما زیرساخت‌های خوبی شکل گرفته و روابط دو طرف بسیار عمیق شده است. بخش خصوصی مترصد ایجاد فرصت‌های بیشتر برای توسعه روابط اقتصادی با ارمنستان و هم‌چنین توسعه روابط با کشورهای منطقه و اوراسیا و حتی اروپا با مشارکت و همراهی ارمنستان است.

او با اشاره به سفر اخیر یک هیات تجاری از اتاق تهران به ارمنستان تاکید کرد که بنابر اطلاعاتی که از سوی معاونت بین‌الملل اتاق تهران در اختیار او قرار گرفته این سفر نتایج و دستاوردهای خوبی به همراه داشته است. مسعود خوانساری در پایان سخنان خود برای آرتاشس تومانیان در جایگاه‌های بعدی آرزوی موفقیت کرد و از خواست در هر پستی که قرار گرفت هم‌چنان به توسعه روابط بخش خصوصی دو کشور توجه ویژه‌ای داشته باشد.

ارمنستان، یار همیشه همراه ایران

آرا شاوردیان، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی، نیز که در این نشست حاضر بود، با اشاره به روابط عمیق و مستحکم ایران و ارمنستان عنوان کرد که این روابط دیرینه در سال‌های اخیر تجلی بیشتری داشته است به‌طوری که ارمنستان به عنوان یک عضو همیشه حاضر در مجامع بین‌المللی، همواره از ایران حمایت کرده است.

او افزود: ارمنستان یک همراه مطمئن و حامی همیشگی برای جمهوری اسلامی ایران بوده و توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با این کشور برای ما در حوزه سیاست خارجی یک اولویت است. علاوه بر همکاری‌های دوجانبه، ارمنستان برای اقتصاد ایران دریچه‌ و مسیری قابل اطمینان به سوی بازارهای جهانی است.

شاوردیان نیز در پایان سخنان خود با اشاره به نقش قابل اعتنای آرتاشس تومانیان در سال‌های اخیر در بهبود مناسبات دو کشور، به‌ویژه بهبود روابط بخش خصوصی ایران و ارمنستان، گفت: ایشان در هر جایگاهی که قرار گیرند، تفکر و دیدگاه مثبتی نسبت به توسعه روابط دوجانبه دارند و این برای ما غنیمت است.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران نیز با تقدیر از تلاش‌های سفیر ارمنستان در ایران در راستای بهبود روابط تجاری دو کشور، به رابطه دیرینه ایران و ارمنستان اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که هیچ پیوندی بین ایران و همسایگان، به عمق روابط دوستانه ایران و ارمنستان نمی‌رسد. روابطی که از دوران امپراتوری ایران و ارمنستان آغاز شد و در طول تاریخ نقاط عطف بسیاری دارد. از جمله در دوران صفویه که ایران توانست با کمک ارمنستان انحصار تجارت ابریشم را بشکند.

بهمن عشقی افزود:‌ ارمنستان می‌تواند پل ارتباطی مستحکم و قابل اعتمادی برای تجارت با اروپا و اوراسیا باشد و به توسعه اقتصادی هر دو کشور کمک بزرگی بکند. جناب آقای سفیر در سال‌های اخیر نقش بسزایی در نزدیک شدن بخش خصوصی ایران و ارمنستان ایفا کردند و امیدواریم اسباب دوستی اتاق تهران با سفیر آینده ارمنستان را هم فراهم کنند.

هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان نیز در سخنانی کوتاه، آرتاشس تومانیان را چهره‌ای کم‌نظیر خواند که تسلط فراوانی به سیاست خارجی دارد و هم‌چون یک معلم رفتار می‌کند. یاریجانیان از همکاری‌های تومانیان در سال‌های اخیر برای برگزاری رویدادهای اقتصادی دوجانبه تشکر و برای او آرزوی موفقیت کرد.

هم‌چنین حسام‌الدین حلاج نیز با اشاره به سفر اخیر هیات تجاری اتاق تهران به ارمنستان، این سفر را پربار توصیف کرد و افزود: در حوزه‌هایی مانند خدمات فنی و مهندسی و گردشگری، توان بالایی برای توسعه همکاری‌ها بین دو کشور وجود دارد و انگیزه و رغبت بالایی نیز بین فعالان بخش خصوصی در این بخش‌ها شکل گرفته است.

او با بیان این که متاسفانه روابط ایران و ارمنستان از سطح 400 میلیون دلار فراتر نرفته است، گفت: در سفیر اخیر هیات تجاری اتاق تهران و در دیداری که با وزیر اقتصاد ارمنستان داشتیم، برنامه‌هایی برای همکاری دوجانبه مطرح شد از جمله این که وزیر اقتصاد این کشور عنوان کرد این آمادگی وجود دارد که منطقه‌ای در نزدیکی مرز دو کشور به عنوان پارک تولید در نظر گرفته شود و مشارکت فعالان اقتصادی ایرانی و ارمنی برای تولید مشترک، شکل عملیاتی به خود بگیرد.

حلاج تاکید کرد که هدف از توسعه روابط با ارمنستان صرفاً بازار 3 میلیونی این کشور نیست، بلکه کشورهای منطقه، اوراسیا و اتحادیه اروپا هدف همکاری‌های مشترک ایران و ارمنستان است.

روابط ایران و ارمنستان جهش می‌یابد

در ادامه این نشست، سفیر ارمنستان در ایران با تاکید بر این که مسایل اقتصادی همواره در مرکز توجه و محور فعالیت‌هایی این سفارتخانه در سال‌های اخیر بوده است، از همراهی و همکاری اتاق بازرگانی تهران تقدیر کرد. آرتاشس تومانیان گفت: خوشبختانه طی این سال‌ها همکاری زیادی با اتاق‌های بازرگانی در سراسر ایران داشتیم اما واقعیت این است که اتاق تهران یک نهاد متفاوت و منحصربفرد در بخش خصوصی ایران است و به همین دلیل تعداد برنامه‌های مشترکی که در این سال‌ها با اتاق تهران داشتیم بسیار زیاد بود.

او افزود: من از همان اوایل آغاز ماموریتم در ایران، ارتباط خوبی با بخش خصوصی و اتاق تهران برقرار کردم و در نتیجه این رابطه دوستانه و فعالانه بود که توانستیم چندین هیات تجاری تبادل کنیم و همایش‌هایی برگزار کنیم و میزبان اشخاصی از اعضای هیات دولت ارمنستان یا چهره‌های ارشد اقتصادی ارمنستان در تهران باشیم. هم‌چنین خوشحالم که اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان پا گرفت و به این سطح از فعالیت رسید.

تومانیان با اشاره به پیوندهای دیرینه ایران و ارمنستان گفت: من طی این سال‌ها تلاش کردم که روابط اقتصادی دو کشور با محوریت بخش خصوصی توسعه یابد و خوشبختانه این ارتباط به خوبی برقرار شده است. در دو سال اخیر و با وجود همه‌گیری کرونا، خط حمل‌ونقل ایران و ارمنستان به هیچ عنوان متوقف نشد و روابط تجاری همواره برقرار بود.

سفیر ارمنستان در ایران با اشاره به برخی مشکلات برای کامیون‌های ایرانی گفت: ارمنستان در حال حاضر شرایط سختی را سپری می‌کند اما از این شرایط گذر خواهد کرد. برای رفع مشکل کامیون‌های ایرانی مسیر جایگزین در نظر گرفته شده و شاهراه جنوب به شمال نیز با سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی به سرانجام می‌رسد که خلیج فارس را به دریای سیاه متصل می‌کند. در این مسیر با توجه به تونل‌هایی که حفر می‌شود، چند ساعت از زمان مسیر نیز کاهش می‌یابد.

آرتاشس تومانیان تاکید کرد که در چند سال آینده تغییر قابل توجهی در روابط اقتصادی ایران و ارمنستان رخ می‌دهد و حجم مبادلات دو کشور افزایش قابل توجهی را تجربه می‌کند. ضمن این که همکاری دو کشور برای سایر کشورهای حوزه اوراسیا نیز بهبود خواهد یافت.

او ادامه داد: از این که باید ایران را ترک کنم و به ارمنستان بازگردم دو حس متناقض غم و شادی را با هم دارم. من در ایران دوستان صمیمی زیادی پیدا کردم و ارتباط ویژه‌ای با مردم ایران دارم که آن را حفظ خواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.