عمان یک کشور پادشاهی در جنوب ایران است که جمیعتی در حدود 5 میلیون نفر را در خود جای داده است. نیمی ازین جمعیت عمانی و نیم دیگر آن مهاجرین هندوستانی هستند. مسقط پایتخت این کشور مهم و استراتژیک است. عمان سالهاست که به دلیل راهبردهای سیاسی و اقتصادی اش که منجر به ثبات کامل گردیده، سوئیس منطقه نام گرفته است. عمان همواره در طول تاریخ پادشاهی سلطان قابوس و در حال حاضر در دوره پادشاهی سلطان هیثم روابط بسیار حسنه ای با جمهوری اسلامی ایران داشته است. برخورد مردم بسیار گرم و صمیمی است لکن متاسفانه بعضی ایرانی ها در حوزه های مختلف اجتماعی و اقتصادی دست به تخریب وجهه ایرانیان اصیل و با فرهنگ زده اند اما در عمان همچنان نگاه مردم به ایرانی ها سراسر صمیمیت و محبت است. ناگفته نماند در سالهای گذشته، جمهوری اسلامی ایران در این کشور سفیران کارکشته و توانمندی همچون حجت الاسلام نوری شاهرودی و رایزنان بازرگانی فعالی چون دکتر عبدالخانی (رایزن فعلی قطر) به خود دیده است که نقش بی بدیلی در تقویت روابط و توسعه فعالیت های اقتصادی داشته اند.
باوجود فرصت های بی نظیر این بازار اما حجم واردات کالاهای ایرانی به عمان فقط 2 درصد از کل واردات این کشور را دربر میگیرد.
از طرفی بازار مصرف کوچک آن بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی را از حضور در این بازار منصرف میکند درحالیکه در برخی کالاها مزیت رقابتی جدی میان کالاهای ایرانی و کالاهای موجود در مارکت های مهم این کشور وجود دارد.
از سوی دیگر عمان مطابق سند 2040 خود درحال رشد همه جانبه است و به احتمال قوی در سال های آینده، گوی سبقت را از امارات خواهد ربود.
پس نگاه صرف به بازار مصرف 5 میلیونی عمان یک خطای تاکتیکی است اما عمان به دنبال افزایش سرمایه گذاری خارجی و تولید در عمان است.
با استفاده از ابزارهای تشویقی و حمایتی سلطنت عمان، فینیشینگ کالا در مناطق صنعتی عمان میتواند دروازه ورود کالاهای ایرانی به بازار عمان و بازار آفریقا و سپس بازار 26 کشوری باشد که با عمان تعرفه تجارت آزاد دارند.
این امکانی است که قطعا با حضور مداوم و استفاده از ظرفیت شرکت های مدیریت صادرات قابل انجام است به شرط آنکه تولیدکنندگان محترم الزامات و قواعد حضور در بازارهای بین المللی را بدانند یا بواسطه همکاری با EMCها به آنها اعتماد کنند و در سایه این اعتماد مداوم از سودهای دلاری صادرات بهره ببرند.
به امید روزهای بهتر برای توسعه صادرات کالاهای باکیفیت ایرانی

دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمان